Tips om meer groenten te eten.

Wist jij dat de aanbeveling voor groenten meer dan 300g per dag is?

Meestal bereiken we deze hoeveelheid niet door enkel groenten bij onze warme maaltijd te consumeren. Nochtans bevatten groenten boordevolvitaminen, mineralen en vezels.

Start al eens met je bord onder te verdelen. De helft van je bord dient groenten te bevatten, 1/4de van je bord vlees/vis/vleesvervanger en 1/4de met een bron van koolhydraten.

Natuurgroenten verdienen de voorkeur. Dit wil zeggen groenten ZONDER toevoegingen van zout of sauzen.

Moet het eens snel gaan? Dan kan je ook kiezen voor:

  • Voorgesneden groenten
  • Groentemixen
  • Diepvriesgroenten zonder toevoegingen.

Probeer zoveel mogelijk te variëren in groenten. KIES DE REGENBOOG! dit zorgt ervoor dat je een gezonde levensstijl langer kan volhouden en maakt het minder saai. Ook is het zo dat verschillende groenten verschillende vitaminen en mineralen aanbieden. Groenten halen hun kleur uit bepaalde bioactieve stoffen zoals flovonoïden en carotenoiden.

  • Geel-oranje groenten: bevatten veel bètacaroteen.
  • Tomaten: bevatten lycopeen.
  • Donkergroene bladgroenten en broccoli bevatten veel luteïne en zaxanthine.

Allemaal goed en wel, meer groenten eten. Maar hoe moet ik hieraan beginnen? Laat ik jou enkele tips meegeven.

  1. Ga voor groentemixen tijdens je warme maaltijd!
  2. Voeg rauwkost toe aan je middagmaal! Je kan al eens een aantal dagen in de week proberen om groenten toe te voegen aan je lunch. Dit kan onder de vorm van rauwkost, gegrilde groenten, gekookte groenten.
  3. Kies voor groenten als tussendoortje, al dan niet met een dipsaus of hummus. Enkele voorbeelden zijn: kerstomaten, radijzen, mini-komkommers, snackpaprika’s,… .
  4. Verwerk groenten in gebak. Zo kan je makkelijk rode biet of courgette verwerken in gebak. Denk maar aan courgette-chocoladebrownie.
  5. Combineer aperitiefhapjes met groenten.
  6. Verwerk verse groenten in een saus, enkele voorbeelden: tomatensaus, bloemkoolsaus, paprikasaus, ratatouille,…
  7. Soep is altijd een goed idee.
  8. Neem oorraad van bladgroenten. Neem een voorraad van bladgroneten zoals spinazie, rucola of kool. Deze producten kun je bijna overal in verwerken. In een slaatje, in een wrap, op een pitabroodje…

Kies voor seizoensgebonden groenten. Deze zijn: goedkoper & lekkerder van smaak, veel sappiger.

Geen excuses meer om geen groenten te eten vanaf nu.

Groetjes Shirin